Reklama

Czy trzeba płacić podatek za sprzedaż na Allegro, Vinted, OLX?

Prowadzenie działalności w ramach handlu prywatnego na popularnych serwisach aukcyjnych do tej pory pozostawało bez większej kontroli ze strony urzędu skarbowego. Niemniej jednak wraz z rosnącą popularnością sprzedaży internetowej przez osoby prywatne rząd postanowił wprowadzić kluczowe zmiany w prawie podatkowym. A zatem kiedy obowiązuje podatek od handlu prywatnego i czy wszystkie portale sprzedażowe przekazują dane sprzedawców do urzędu skarbowego? Przejrzyj artykuł i dowiedz się więcej!

Unijna Dyrektywa DAC7 a obowiązki podatkowe sprzedawców na portalach sprzedażowych

1 lipca był ważną datą dla wszystkich osób, które realizowały sprzedaż w ramach handlu prywatnego na portalach aukcyjnych. Nowe przepisy nakazują administratorom serwisów sprzedażowych przesyłanie raportów do urzędu skarbowego. To oznacza, że handel prywatny realizowany w ten sposób nie będzie już w pełni wolny od opodatkowania.

Zgodnie z dyrektywą DAC 7 platformy internetowe takie jak Allegro, Vinted, OLX, Booking oraz AirBnB będą zobligowane do przekazywania raportów do US o użytkownikach sprzedających towary lub usługi

Zgodnie z aktualnymi przepisami podatek od sprzedaży zapłacą tylko regularni sprzedawcy, czyli tacy, którzy dokonali minimum 30 transakcji w ciągu roku albo zarobili na portalach sprzedażowych więcej niż 2 tysiące euro.

Reklama

Jeśli prowadzisz regularną sprzedaż towarów lub usług w serwisach internetowych, koniecznie zasięgnij informacji na portalu podatkowym. W jednym miejscu znajdziesz wiele przydatnych informacji, które pomogą Ci uniknąć kar i sankcji nakładanych przez US za niedopełnienie obowiązku podatkowego.

Podatek od sprzedaży online w Polsce – jakie przepisy go regulują?

Zgodnie z Ustawą z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżniamy kilka kategorii źródeł przychodów, które wymagają opodatkowania. To m.in.:

  • stosunek służbowy i stosunek pracy,
  • działalność wykonywana osobiście,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • działy specjalne produkcji rolnej,
  • najem, dzierżawa i inne,
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe,
  • odpłatne zbycie,
  • prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  • nieruchomości lub ich części,
  • i inne…

W praktyce sprzedaż towarów przez internet pozostaje nieopodatkowana, jeśli przedmioty wystawione na aukcji były w posiadaniu sprzedającego przez co najmniej 6 miesięcy. Takie regulacje mają na celu wyeliminowanie ze zwolnienia podatkowego osób, które prowadzą handel prywatny w ramach kupna i odsprzedaży przedmiotów.

Reklama

Osoby, które handlują towarami online i ich miesięczne zarobki nie przekraczają 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia w kraju, mogą działać w ramach tzw. działalności nierejestrowanej.

Wraz z wejściem w życie nowych regulacji podatkowych, serwisy internetowe muszą raportować dane odnośnie do realizowanej sprzedaży także wstecz, czyli za 2023 i 2024 rok. To oznacza, że sprzedawcy będą zobligowani do opłacenia podatku także za poprzednie lata, jeśli warunki opodatkowania zostaną spełnione.

Podatek od sprzedaży na OLX, Allegro i Vinted

Jeśli sprzedaż towarów jest objęta zwolnieniami podatkowymi, wtedy nie ma obowiązku odprowadzania podatku za zrealizowane transakcje. A zatem, kiedy sprzedaż ma wartość poniżej 2000 euro w ciągu roku i nie dojdzie do więcej niż 30 transakcji, wtedy nie zapłacisz podatku.

Reklama

Najważniejsze zasady, które wpływają na pojawienie się obowiązku podatkowego zgodnie z unijnymi przepisami to:

  • sprzedaż produktów zrealizowana wcześniej niż przed upływem pół roku posiadania towaru,
  • sprzedaż produktów po cenie wyższej niż cena ich zakupu.

Dodatkowo podatek od handlu prywatnego nie obejmuje transakcji na OLX, które dotyczą przedmiotów własnych. 

W serwisie Allegro trzeba uwzględnić kwotę wolną od podatku, która aktualnie wynosi 30 000 złotych. Zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym opodatkowaniu podlega wyłącznie dochód powyżej przekroczonego limitu.

Jak w praktyce policzyć podatek od sprzedaży w internecie?

Do prawidłowego obliczenia podatku dochodowego do odprowadzenia niezbędne są rzetelnie wykonane obliczenia. Kiedy okaże się, że musisz zapłacić podatek za sprzedaż prywatną online, niezbędne będzie złożenie do US deklaracji PIT-36.

Reklama

W formularzu trzeba wskazać na wysokość osiągniętego przychodu, koszty, a następnie obliczyć podatek dochodowy obowiązujący w kraju. Standardowo to 12%, a więc przykładowo: kiedy wartość handlu internetowego wyniesie 50 000 złotych powyżej zwolnienia podatkowego, wtedy zapłacisz do US 6000 złotych podatku.

Czytaj nas w Google
Dodaj do Google
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo iOtwock.info




Reklama
Najnowsze wiadomości